Ahlan Wah Sahlan

Monday, January 18, 2010

2 perkara yg bermakna.... buat ku

Assalamulaikum muslimin&muslimat

Sy amat tertarik 2 perkara yg sy terbaca dr berita harian keluaran 16hb Jan.
Bagi sy bnda ni amat menarik minat sy...dan amat bermakna untuk dikongsi bersama..

1) Polis penegak undang syariah

Benda ni tidak berlaku di Malaysia...tetapi berlaku di jiran kita iaitu banda Acheh.
Amat menarik apabila polis sendri yg melakukan pencegahan maksiat di sana.
Polis acheh, atau dikenali wilayatul hisbah segak beruniform dlm menegur umat yg melakukan perkara yg melanggar syariah islam.

Contoh bercouple atau dating....walaupun duduk berjauhan...namun digetur oleh pasukan wilayatul hisbah....supaya bersurai. Kerana melanggar syariah.

"Awak x malu kah berpakaian mcm ni" dan "balik rumah, tukar pakaian yg sopan" bait2 kata seorang polis terhadap wanita islam yg berpakaian seluar ketat serta tdk ikut syrait islam

2) Agama aspek pemilihan pemain bola

Hal ini amat baik jika ia berlaku terhadap pasukan bola sepak kita
rata2nya pemain bola sepak kita beragama Islam.


Namun fenomena ini amat berbeza di negara Mesir. Sebuah ngra Islam yg mempunyai penduduk teramai umat Islam yg memiliki 8 juta org Islam.


Amat menarik, jurulatih mesir, Hassan berkata ... untuk pemilihan pemain ngara itu mesti beragama Islam dan mesti tawaduk kepada Allah iaitu taat perintah Allah.


Ini permulaan baik bg menangkis pemikiran org berkaitan Islam dgn sukan. ini jelas menunjukan Islam boleh diamalkan di dalam semua sukan.

Saya amat berhrap 2 perkara ini dapat dijalankan di Malaysia....cuma kita perlu perubhan. insya-allah satu hari nanti terlaksana. Amin

No comments:

Post a Comment