Ahlan Wah Sahlan

Tuesday, February 16, 2010

JOHOR dah amalkan tak ada perarakkan MAULUD

Saya tertarik dengan isu semasa yg berkaitan tentang perarakkan Maulidur Rasul pada 12 Rabiul Awal.
Untuk makluman saudara, negeri Johor sudah lama tidak mengdakan perarakkan maulidur rasul (lebih 4 tahun) namun sambutan utk memperigati Rasul junjugan mulia kita disambut dgn diadakan cermah2 di masjid jamek daerah di Johor.

Saya hairan kenapa bilamana kerajaan negeri Pulau Pinang ingin membatalkan perarakkan dijadikan isu utama padahal perarakkan itu adalh bidaah hasanah yang kalau kita lihat di negara2 arab tidak pulak melaksanakan amalan ini.

Sy bukan nak mempertahankan tindakan kerajaan P.Pinang atau menyokong PR, namu kita perlu melihat sejarah dan apa asasnya diakan perarakkan. Isu perarakkan bukanlah 1 isu baru, amalan ini pernah dibahas oleh beberapa pesatuaan Islam yg melihat amaln ini sebagai satu bidaah yg tidak patut dilaksanakan.

1. Beberapa persatuaan Islam serta ulama' mengatakan amalan ini sebagai bidaah.(zmn nabi tak ada)
2. Amalan ini sama seperti pegingkut Syiah yang berarak sempena hari Asyura (kematiaan cucu Rasulullah) kaedah perlaksanaan berbeza.
3.Abu Lahab orang mula2 membuat perarakan demi meyambut kelahiran ank sedara (nabi muhammad)
4. Amalan perarakan maulud di Malaysia sudah menjadi ADAT bukanya IBADAT .

Kenapa ketika kerajaan negeri Johor tidak laksanakan, tidak dihebobkan pada media. Teryata ini ada unsur politik yg cuba dimainkan. Perkara SUNNAH yang nabi kita tak buat, sibuk dok kecoh2 apa yang nabi tak penah cakap pun. MARILAH kita menghayati perjuangan Rasulullah dalam menegakkan syiar Islam.
Semoga kita muhasabah diri kita sama2. Saya tidak menyebelahi mana pihak.Semoga kita sedar, apa yang patut kita amik sempena memperigati Rasullullah, Insya-Allah. Rasul ikutan kami.

sekian. wassalam

No comments:

Post a Comment